В гостях у пісочної феї

 

Гра з піском, як засіб розвитку та самотерапії дитини відомий з древніх часів. Піддатливість піску пробуджує бажання творити з нього мініатюрну картину світу Людина виступає у пісочниці, як творець-один життєвий сюжет змінює другий.

Гра з піском – це натуральний  і посильний для кожної дитини вид діяльності. Дитина, часто, словами не може висловити свої переживання, страхи, і тут йому на допомогу приходять ігри з піском. Проігруючи хвилюючі його ситуації за допомогою іграшкових фігурок, створюючи картину власного світу з піску, дитина звільнюється від напруги. А найголовніше вона набуває безцінного досвіду символічного вирішення багатьох життєвих ситуацій, тому що у справжній казці все завжди закінчується добре!

Перенесення традиційних педагогічних занять у пісочницю дає більший виховний і педагогічний ефект, ніж сталі форми навчання.
По-перше, суттєво збільшується бажання дитини дізнаватися про щось нове, експериментувати та працювати самостійно.
По-друге, у пісочниці суттєво розвивається тактильна чуттєвість, як основа «ручного інтелекту».
По-третє,у іграх з піском більш гармонійно і інтенсивно розвиваються всі пізнавальні функції (сприймання, увага, пам’ять, мислення) а також мова і моторика.
По-четверте удосконалюється предметно-ігрова діяльність, що в подальшому сприяє розвитку сюжетно-рольової гри і комунікативних навичок дитини.
По-п’яте, пісок, як і вода, має можливість «заземляти» негативну енергію, що особливо актуально з «особливими» дітьми.

УМОВИ РОБОТИ З ДІТЬМИ
1.Згода і бажання дитини.
2.Спеціальна підготовка вихователя, його творчий підхід до проведення заняття.
3. У дітей не повинно бути алергії на пил від сухого піску, шкіряних захворювань та порізів на руках.

ОБЛАДНАННЯ «ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІСОЧНИЦІ»
 1.Водонепроникний дерев’яний ящик чи пластмасовий таз, дно та борти котрих повинні бути голубого/синього кольору(дно символізує воду, а борти-небо). Висота бортів не менше 10см. Розміри великої пісочниці для під групових занять-90х70см, пісок у ній можна розділити на дві частини: сухий та мокрий.
2. Пісок повинен бути жовтого чи світло-коричневого кольору, пісчинки середнього розміру. Піском заповнюють 1/3ящика.Перед використанням пісок повинен бути просіяний, промитий, продезинфікований.
3.Набір іграшкового матеріалу (зберігається в пластикових контейнерах з отворами):
- лопатки, широкі пензлики, ситечка, воронки;
- різні пластикові формочки, різної величини-геометричні;із зображенням тварин, транспорту, людей;формочки для тіста;
- мініатюрні іграшки(висотою 5-10см)із зображенням людей; різних тварин і рослин; іграшки з «кін дер сюрпризів»;
- набір іграшкового посуду і іграшкові ліжечка;
- різноманітні будівлі;
- камінці, ракушки, гілочки, палочки, великі ґудзики.

ОРГАНІЗАЦІЯ ІГР-ЗАНЯТЬ З ПІСКОМ

1.    Орієнтовний етап.

(при проведенні адаптаційних ігор-занять з піском дії і пояснення вихователя співвідносяться з віком дітей).
Ігри-заняття бажано проводити з підгрупою дітей в одній великій або в декількох малих пісочницях.
Вихователь знайомить дітей з іграшкою в іграх з піском-це може бути «Пісочна фея», «Господиня пісочниці», «Королева пісочного світу».Іграшка повинна бути гарною та цікавою для дітей. Вихователь у ході проведення ігор звертає увагу дітей на зміни тактильних відчуттів, спонукаючи їх висловлюватися, порівнювати.
Ведучий повинен слідкувати за реакцією дітей при маніпуляціях з сухим піском та мокрим піском. Якщо дитина відчуває дискомфорт, не можна заставляти дитину продовжувати займатися у піску. Вихователь спочатку показує всі рухи у піску, потім діти їх повторюють;старші діти, по бажанню пропонують свої варіанти, а молодші виконують за вихователем.

2.    Гра з Пісочною феєю.

Пісочна фея запрошує до себе в гості, в пісочницю. Діти уважно розглядають саму пісочницю (форму, колір, матеріал з якого вона зроблена). Також діти з допомогою феї визначають деякі правила поведінки у пісочниці.
Потім діти говорять про те. які ігри і заняття у піску приносять задоволення і радість. Фея хвалить кожну дитину і пропонує погратися з нею у різні ігри. Заняття у пісочниці закінчуються ритуалом прощання.

3.    Правила поведінки у пісочниці.

Неможна викидати пісок з пісочниці.
Неможна кидати пісок в інших дітей.
Неможна брати пісок у рот.
Після гри потрібно допомогти прибрати всі іграшки на місця.
Після гри в піску треба вимити ручки.

4.    Домашнє завдання.

Для закріплення правил поведінки у пісочниці діти можуть самостійно, чи з допомогою дорослих зобразити правила поведінки у пісочниці на папері. Найкращі малюнки можна прикріпити поряд з пісочницею.

ЗМІСТ ЗАНЯТЬ

Ігри на поверхні сухого піску

1.Вправа «Здрастуй пісок»
Мета:зниження психофізичного напруження.
Вихователь від імені феї пропонує по-різному привітатися з пісочком, тобто різними способами доторкнутися до піску.
- доторкнутися до піску кожним пальчиком по черзі однієї, потім другої руки, потім всіма пальчиками одночасно;
- легко стиснути кулачок з пісочком, потім повільно висипати його у пісочницю;
- доторкнути до піску всією долонькою-внутрішньою, потім тильною стороною;
В останньому випадку можна заховати у піску маленьку іграшку: «З тобою захотів привітатися житель піску…»
Діти старшого віку описують та порівнюють свої відчуття: «тепло-холодно», «приємно-неприємно» і так далі.

2. Вправа «Пісочний дощик»
Мета: регуляція м’язової напруги, розслаблення.
Пісочна фея: У моїй країні може іти незвичайний пісочний дощик та дути пісочний вітерець, Це дуже приємно. Ви можете самостійно влаштувати такий дощик і вітерець. Дивіться, як це відбувається.
Дитина повільно, а потім швидко сипле пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоньку дорослого, на свою долоньку.
Дитина закриває очі і кладе на пісок долоньку з розтопиреними пальчиками, дорослий сипле пісок на будь-який пальчик, а дитина називає пальчик.
Потім вони міняються.

3.Вправа «Незвичайні сліди»
Мета:розвивати тактильні відчуття,уяву.
«Ідуть ведмежатка»- дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок.
«Стрибають зайчики»- кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.
«Повзуть змійки»-дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
«Біжать жучки-павучки»- дитина рухає всіма пальцями,імітуючи рух комах(можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним -«жучки вітаються»)

4.Вправа «Візерунки на піску»
Мета:закріплення знань про сенсорні еталони,встановлення відповідностей.
Вихователь малює пальцем, пензликом у верхній частині пісочниці різні геометричні фігури, прості, складні візерунки(прямі чи хвилясті доріжки, парканчики). Дитина повинна намалювати такий самий візерунок внизу на піску, або продовжити малюнок дорослого. Ті ж візерунки на піску виготовляються шляхом викладання в певній послідовності предметів, наприклад камінців, жолудів, великих ґудзиків.

5.Гра-вправа «Ми створюємо світ»
Мета: розвиток та розширення уявлень дитини про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини.
Вихователь показує способи побудови у пісочниці різних живих та неживих спільнот-місто, село, ліс, річка, озеро, острів, а потім в ігровій формі спонукає дитину будувати самостійно чи по інструкції різні природні та рукотворні спільноти.

6.Вправа «Ми їдемо у гості»
Мета:розвиток просторових уявлень,орієнтування на «пісочному листку»
Вихователь в ігровій формі знайомить дитину з просторовими уявленнями (чи закріплює знання)верх-низ, право-ліво, над-під, центр, куток. Дитина за допомогою інструкцій дорослого пальцями «ходить, стрибає, повзає» по піску, зображуючи різних персонажів.

7.Гра-вправа «Кроти»
Мета:розвиток тактильних відчуттів,розслаблення,активізація інтересу.
Вихователь занурює одну руку в пісок, шевелить нею під піском(звертає увагу дитини на зміни поверхні піску) потім обережно розкопує кожен палець. потім те ж саме виконує дитина. Після того вони розкопують руки один одного (можна дути на пісок, використовувати пір’їнку, палички, пензлик).

8. Гра-вправа «Пісочні хованки»
Мета: розвиток тактильної чуттєвості, зорового сприймання, мислення, невимушеності.
Іграшки хочуть погратися з тобою у хованки. Вибери іграшку, яка найбільше тобі подобається. Ти закриєш очі, а вона сховається в пісок, а потім дитина повинна знайти іграшку. Можна роздувати пісок, розкопувати пальчиками, використовувати палички, пензлики.

Ігри на поверхні мокрого піску

Бажано,щоб діти вже знали особливості сухого піску і гри з ним.
Пісочна фея:у нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються справжні річки та озера. Хочете подивитися як це відбувається?
Вихователь ділить пісок у пісочниці на дві частини показує дітям способи зволоження піску:

«Струмок тече»
Вихователь ллє воду на одну частину піску з лійки

«Дощик моросить»
Друга частина піску зволожується з бризкалки.
Вихователь звертає увагу дитини на запах і колір піску, як він змінився. Потім діти самостійно зволожують пісок.
Діти вітаються з мокрим піском. Ігри проводяться, схожі на ігри з сухим піском.

Гра «Нірки-горбики»
Діти кожним пальцем, по-черзі, потім всіма пальцями одразу робить дірочки в піску-будиночки для мишок, ліпить горбики-будиночки для черепашок.

Дидактичні ігри-вправи

1.Вправа «Відбитки»
Використовуючи формочки, із зображенням тварин, транспорту, різних за величиною геометричних фігур. Вихователь і діти по черзі роблять відбитки на мокрому піску, потім дитина по інструкції вихователя виготовляє серію відбитків, коментуючи процес. У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів, наприклад-тільки геометричні фігури, тільки тварини.

2.Гра «Пісочні будівельники»
Мета:закріпити просторові уявлення,розвиток зорової та слухової пам’яті.
Жителі пісочної країни просять допомогти їм побудувати будиночки. Для початку нам потрібно намітити на піску, де будемо будувати той чи інший будинок. Наприклад, колобок полюбляє будиночки тільки круглої форми, жираф-тільки прямокутні, а бегемотик хоче жити у квадратному будиночку. допоможи жителям пісочниці.

3.Гра «Хто до нас приходив?»
Мета:розвиток зорового та тактильного сприймання.
Дитина закриває очі, вихователь виготовляє за допомогою формочка відбиток, потім дитина відгадує формочку, яку використав дорослий. Потім вони міняються ролями. Формочки заздалегідь оглядаються, обводяться контури.

4.Вправа «Візерунки на піску»
Мета:розвиток зорово-моторної координації ,процесу класифікації,уяви.
На мокрому піску виходять більш чіткіші візерунки, доріжки, тому їх можна використати в іграх на класифікацію. Наприклад, по хвилястій лінії ідуть тільки люди, по прямій доріжці їдуть тільки машини, а на парканчику сидять-пташки. Дитина вибирає потрібні фігурки чи картинки і розставляє на потрібну доріжку.
На мокрому піску можна малювати достатньо чіткі обличчя, навчаючи дитину графічних способів зображення емоцій людини: радість, сум, злість, страх, здивування.
Будь які  самостійні ігри дітей у піску мають психопрофілактичну цінність,починаючи від простих маніпуляцій з піском(пересипання, закапування, здавлювання, коли дитина дме на пісок)до складних сюжетно-рольових ігор.

5.Гра-вправа «Пісочний круг»
Дитина малює на піску будь якими способами круг і прикрашає його різними предметами: камінцями, насінням, ґудзиками, монетами. Дитина може дати назву своєму «пісочному кругу».Ті ж маніпуляції він проводить з відбитками своїх долоньок, при цьому може придумати історію про кожний пальчик.

Гра з піском, особливо для дітей молодших груп є можливо, самим природнім і посильним способом само терапії. Психологи і вихователі молодших груп можуть використовувати ігри з піском як засіб адаптації дітей до життя у дитячому садочку.

Вихователь, через гру з дитиною у пісочниці, може розповісти про норми і правила поведінки у групі. У свою чергу, для дитини, яка ще погано розмовляє, пісочниця стає своєрідним театром одного актора, сценою для його внутрішнього Я. Через гру з піском у дитини зароджується та підсилюється почуття довіри,прийняття та успіху, а також вирішуються наступні задачі:
1.У пісочниці швидше налагоджуються довірливі відносини між вихователем та дитиною. Для дитини роль вихователя стає зрозумілою, передбачуваною і значущою, що підсилює його довіру до оточуючого світу.
2.У іграх з піском проходить зниження високого рівня психічної напруги як дитини, так і вихователя, Це приводить до скорочення термінів психофізичної адаптації.
3.У пісочниці, під час взаємодії з вихователем та однолітками,дитина більш свідомо та швидко засвоює норми і правила поведінки та спілкування у групі.
4.У пісочних іграх з фігурками дитина за допомогою вихователя програє психотравмуючу ситуацію розлучення з батьками, зустріч з невідомим, засвоює позитивні способи поведінки.
5.Вихователь стає для дитини провідником у засвоєнні умінь, навичок та знань про навколишній світ і самого себе у цьому світі.

 

Новини закладу

Важливі повідомлення

 

 

УВАГА! ТЕРМІНОВО ПОТРІБЕН КУХАР,

В ДИТЯЧИЙ САДОК

ЗА ДЕТАЛЬНОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ ЗВЕРТАТИСЯ ЗА

ТЕЛ.27-04-12, АБО ДО ЗАВІДУВАЧА З 9:00 ДО 18:00 ГОД.

В КЗ "ДНЗ №77 ВМР" 

Меньш важлива інформація

Раді спілкуванню в соцмережах http://vk.com/dnz77 та https://www.facebook.com/