Як організувати спостереження

 

Спостереження проводять із невеликою групою по 4-7 дітей чи з усією групою у куточку природи або надворі. Оптимальний час для інтенсивної розумової діяльності молодших дошкільників — від 5 до 10 хв., тож і спостереження має тривати у цих межах. Залежно від його змісту спостереження можна проводити: до та після сніданку; на прогулянці; перед обідом; увечері. Розкажіть або нагадайте вихованцям, що є певні правила поведінки під час спостережень: обрати зручне для себе місце; не заважати іншим. Для збільшення концентрації уваги дітей використайте емоційні вправи, як-от «Вітер-вітерець», «Послухаємо тишу» тощо. Заздалегідь спроєктуйте концепцію спостереження. Власне спостереження побудуйте за такою схемою: розглянути предмет, об’єкт, явище; повідомити дітям цікаву інформацію про нього; спрямувати дитяче сприймання відповідно до спроєктованої концепції; детально проаналізувати об’єкт спостереження, стимулювати запитання від дітей; узагальнити інформацію, наголосити на значенні природи в житті людей. Об’єктами спостережень можуть бути явища природи, рослини, тварини. Зазвичай дітям найцікавіше спостерігати за представниками тваринного світу. Спостереження у повсякденному житті менші за обсягом пізнавального матеріалу, порівняно зі спеціально організованими.  З молодшими дошкільниками можна провести цикли спостережень за різними об’єктами упродовж року: вересень — квітучі рослини, пісок у пісочниці жовтень-листопад — акваріумні рибки грудень — ялинки, вечірнє небо січень-лютий — птахи, які зимують, та домашні птахи у клітці лютий-березень — цибуля, яка росте на підвіконні, гілки дерев у вазі квітень-травень — рослини, які пробуджуються навесні навесні-влітку — різні комахи: сонечко, бабка, мурахи, метелики Обсяг інформації й об’єкти спостережень визначайте відповідно до змісту програми, за якою працює ваш заклад, та інтересів дітей.

Орієнтовні плани для спостережень Спостереження за сонячним зайчиком Мета: формувати уявлення про те, що навесні сонце гріє землю; воно яскраве, тепле збагачувати словниковий запас дітей. Хід: Вихователь пропонує дітям підставити долоньки до сонця і відчути його тепло. Відтак за допомогою маленького люстерка пускає сонячного зайчика, аби діти пограли з ним. Гру супроводжують віршиком: Сонячні зайчики грають на стіні. Помани їх пальчиком — Утечуть чи ні?

Спостереження за голубами і горобцями Мета: навчати розрізняти голуба й горобця за зовнішнім виглядом; помічати, як вони пересуваються: ходять, стрибають, літають, клюють корм, п’ють воду з калюжі активізувати словник. Хід: Вихователь пропонує розглянути голубів і горобців, що прилетіли на ділянку, і послухати їхні голоси. Хто голосно цвірінькає? А хто воркує? Відтак пропонує порівняти, як птахи пересуваються по землі. Вихователь читає вірш: Серед сизих голубів, Що дзьобають крихти, Скаче шустрий горобець, Щоб поїсти встигти. Горобець-стрибунець — Дуже спритна пташка. Обскакає голубів, Хитра сіромашка.

Більше прикладів за посиланням : https://www.pedrada.com.ua/article/2250-sposterejennya-dnz

Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2250-sposterejennya-dnz