Мета: надати інформацію про булінг як прояв насильства; показати системну роботу і залученість усіх учасників освітнього процесу до протидії булінгу; узагальнити розуміння про місце та можливості педагогів у системі протидії булінгу.
Час: 270 хв.
Обладнання та необхідні матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, фліпчарт, папір для фліп- чарту, маркери, робочі матеріали учасника та учасниці, стікери, скотч.
Заняття 1
План заняття 1
1. Привітання учасників та учасниць тренінгу. Мета і завдання тренінгу
2. Знайомство. Очікування
3. Актуальність протидії булінгу
4. Булінг: поняття, види та форми прояву
5. Булінг у дитячому середовищі. Суб’єкти взаємодії щодо протидії булінгу та механізм перенаправлення
6. Ідентифікація, самоідентифікація
7. Нормативно-правові акти щодо протидії булінгу
8. Система протидії булінгу в закладі освіти. Вправа «Вертушка»
9. Методичне забезпечення протидії булінгу. Наявні та можливі ресурси для особистого навчання
10. Обговорення завдання для самостійного опрацювання. Завершальна рефлексія
Хід проведення:
1. Привітання учасників та учасниць тренінгу.
Мета і завдання тренінгу
Мета: привітати учасників та учасниць тренінгу; оголосити мету і завдання; прийняти правила роботи групи.
Час: 10 хв.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук. Ведучий/ведуча оголошує мету і завдання тренінг Колективне прийняття правил роботи в групі, «мозковий штурм».
За допомогою «мозкового штурму» ведучий/ведуча записує на листі фліпчарту запропоновані правила, яких потрібно дотримуватися для ефективної взаємодії в групі.
До уваги ведучого/ведучої!
- Обговорити необхідність та корисність кожного правила.
- Записувати правила необхідно без нумерації (щоб уникнути пріоритетності).
- Після прийняття правил, лист розмістити на стіні таким чином, щоб група мала змогу бачити правила упродовж всього тренінгу.
Необхідно зауважити, що група в разі потреби може вносити доповнення до переліку правил. Можуть бути запропоновані такі правила:
- Активність
- Добровільність
- Толерантність
- Конфіденційність
- Дотримання регламенту
- Мобільна тиша
- Піднята рука тощо
2. Очікування
Мета: познайомити учасників та учасниць, визначити очікування від тренінгу, створити невимушену доброзичливу атмосферу.
Час: 15 хв.
Необхідні матеріали: стікери, фліпчарт, аркуші фліпчарту.
Ведучий/ведуча. - Пропоную учасникам та учасницям записати свої три очікування на стікері, озвучити їх та наліпити на аркуш фліпчарту «Очікування».
3. Булінг у дитячому середовищі. Ідентифікація, самоідентифікація.
Мета: навчити учасників та учасниць тренінгу ідентифікувати (самоідентифікувати) типові риси осіб, що перебувають або залучені до ситуації булінгу.
Час: 30 хв.
Ведучий/ведуча об’єднує учасників та учасниць у 6 груп.
Завдання групам: протягом 7-10 хв. створіть «типові портрети» учасників або учасниць ситуації булінгу, а саме проаналізуйте типові особистісні риси, поведінкові прояви, потреби, думки, емоції та почуття, які можуть допомогти ідентифікувати (самоідентифікувати):
1 група – дитини-булера
2 група – дорослого-булера щодо дитини
3 група – дитини-жертви булінгу
4 група – дорослого-жертви булінгу від дитини
5 група – дитини-спостерігача у ситуації булінгу
6 група – дорослого-спостерігачау ситуації булінгу.
Групи презентують свої напрацювання. Ведучий/ведуча уважно слухає, аналізує і узагальнює презентації груп, в разі потреби доповнює.
Запит ання для обговорення:
- Що є спільного та відмінного у створених «типових портретах»?
- Чи відрізняються «портрети» дітей-учасників ситуації булінгу від «портретів» дорослих? Якщо так, то чим? Якщо ні, то чим це пояснюється?
- Чи є визначені «типові портрети» унікальними тільки для однієї із сторін ситуації булінгу? Чим це пояснюється?
- Які висновки можна зробити про емоційний стан, потреби та мотиви учасників або учасниць си- туації булінгу?
4. Нормативно-правові акти щодо протидії насильству та булінгу
Мета: опрацювати нормативно-правові документи щодо протидії насильству та булінгу.
Час: 20 хв.
Обладнання та необхідні матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, додатки.
Ведучий/ведуча. 18 грудня 2018 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких за- конодавчих актів України щодо протидії булінгу». Одне із основних завдань цього закону – сприяти впровадженню антибулінгових методик в освітньому середовищі, а також протидіяти цькуванню й захищати осіб, які постраждали внаслідок булінгу. Норма Закону вносить зміни до низки норма- тивно-правових актів України. Колективне опрацювання інфографіки «Хто і як відповідає за булінг в Україні».
Ведучий/ведуча інформує учасників та учасниць тренінгу про основні нормативно-правові акти щодо протидії насильству та булінгу
До уваги ведучого/ведучої!
Основні нормативно-правові документи щодо прот идії булінгу
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
Кодекс України про адміністративні правопорушення. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булін гу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року 2657-VIII. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text
Лист Міністерства освіти і науки України 1/11-881 від 29.01.2019 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року 2657-VIII. Режим до- ступу: http://www.soippo.edu.ua/images/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2019/02/04/novost2/1_11-881%201.pdf
Ведучий/ведуча. Під час освітнього процесу реалізацію права на захист від усіх форм насильства забезпечує заклад освіти відповідного типу (дошкільної, загальної середньої (у т.ч. інтернатного типу), позашкільної, професійної (професійно-технічної), вищої освіти). Відповідно до Закону «Про освіту» одним із принципів освітньої діяльності в Україні є формування поваги до прав і свобод лю- дини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а та- кож до дискримінації за будь-якими ознаками. Це означає, що всі заклади освіти повинні керуватись цим принципом та проводити відповідну роботу як з педагогічним колективом, так і з дітьми.
Рефлексія.
Ведучий/ведуча. На завершення заняття пропоную учасникам та учасницям стати у коло, взятися за руки, підігнути ліву ногу та, стрибаючи на правій нозі, усім разом, голосно тричі сказати одночасно побажання одне одному «Щоб усім нам повезло!». І поаплодувати одне одному
© 2015 КЗ "ДНЗ №77 ВМР" All Rights Reserved. Designed by Igor Taranenko