Розвивальні іграшки для малюків

 

Стимулюємо фізичну активність

Лікарі відзначають: запорука успішного розу­мового розвитку дитини — її фізична активність, особливо на свіжому повітрі. Які ж іграшки ста­нуть у пригоді в приміщенні й надворі?

Дитячий транспорт. Це велосипеди, толо- кари (машинки-каталки), самокати та біговели. їх використання запобігає гіподинамії, сприяє розвитку координації, вестибулярного апарату, тренуванню суглобів та м’язів. Перевагу варто віддавати двом останнім видам: при їзді на них працюють не лише ноги, а й руки та черевний прес. А от економні варіанти — трансформери (біговели-самокати, біговели-велосипеди) — не­зручні в користуванні й навіть можуть призвес­ти до травми: у них неправильно розташовано центр ваги, вони мають завелику масу, майже не регулюються під зріст дитини і погано долають перешкоди на шляху.

М’ячі. Бажано, щоб вони були різних розмі­рів та з різних матеріалів.

Кеглі. їх можна збивати м’ячем, переносити з місця на місце, катати по підлозі рукою чи но­гою, пробігати чи проповзати між ними або по об­меженій ними доріжці.

Іграшки-“стрибуни”. Йдеться про дитячий варіант фітбола — великі гумові іграшки-тварини, з якими можна виконувати цілі комплекси вправ для зміцнення хребта, посилення кровообігу в між- хребцевих дисках та обміну речовин у тканинах.

Масажні доріжки та килимки. Вони спри­яють правильному формуванню стопи, розвива­ють відчуття рівноваги та координацію, допома­гають компенсувати брак тактильних відчуттів.

Розвиваємо дрібну моторику

Цікавими для дітей і справді корисними є іграшки, дії з якими вимагають точності й акурат-
ності, активізують логічне та образне мислення, виховують уважність.

Пірамідки.Перші дитячі пірамідки з’явилися ще в Давньому Єгипті й досі залишаються
поширеними розвивальними іграшками. Обираючи пірамідки, слід віддавати перевагу тим, в
основі яких не конус, а прямий стрижень — з такою іграшкою можна виконувати більше завдань:складати кільця від більшого до меншого і від меншого до більшого, від світлого кольору до темного і навпаки, кидати їх на стрижень. Високий розвивальний потенціал мають
пірамідки-вкладки з відерець або коробочок, з яких можна будуватиьвежі або складати їх за принципом мотрійки.

Сортери.Мабуть, найпопулярніша нині розвивальна іграшка для дітей раннього віку —
ємкість з отворами різних форм, до яких потрібно  добирати відповідні вкладки. Крім стандартних геометричних варіантів, існують також сортери з тваринами, фруктами, транспортними засобами тощо. Проте працювати з ними варто лише тоді,
коли дитина добре ознайомлена з об’єктами і легко впізнає їх за силуетами. Дуже корисні та

багатофункціональні грядки-сортери, куди дитина “саджає” і звідки “збирає”різні за розмі-
ром та формою об’ємні овочі.

Складані картинки. Це можуть бути об’ємні та плоскі пазли з невеликою кількістю де-
талей, дерев’яні та пластикові
іграшки-вкладки (для найменших — ті, деталі яких мають ручки), розрізні картинки. Ігри з ними розвивають уявлення про співвідношення частини й цілого, фігури та її контура, вчать орієнтуватися в просторі.

Пальчикові лабіринти. Малятам подобається гратися з різнобарвними намистина-
ми. Для найменших, які ще можуть тягти в рот дрібні деталі, ідеально підходять пальчикові
лабіринти — іграшки для розвитку сенсорики,дрібної моторики та координації. Проводячи намистинки по складних заплутаних маршрутах, діти тренують суглоби рук. Така іграшка

корисна і для дорослих, які багато працюють за комп’ютером: вона сприяє профілактиці тунельного синдрому зап’ястя.

Розвивальні намиста.Трохи старші діти залюбки нанизують розвивальні намиста — на-
бори різноманітних намистин (однотонних або із зображеннями), які потрібно набрати на шнур з довгим твердим кінцем. Нанизують такі намиста відповідно до завдання дорослого (від меншої до більшої, спершу зелені, потім жовті, однквіточку і два кружечки тощо) або за бажанням дитини. Особливо радує малят можливість потішити власноруч зібраним намистом маму або старшу сестру.

Шнурівки. Стандартні іграшки-шнурівки ще заскладні для дітей раннього віку. Для них іс-
нує спрощений варіант — основи з наскрізними дірками, крізь які треба пропустити шнур з великим наконечником. Спершу діти вчаться працювати з одним отвором, потім поступово збільшують їхню кількість. Най­частіше такі іграшки виго­товлені у формі фруктів,
овочів чи грибів, а наконечник має форму гусені.

Робимо іграшки власноруч

Яким би широким не був асортимент іграш­кових магазинів, багатьох видів цікавих і справ­ді корисних іграшок там не знайдеш: виробляти їх фабричним способом не надто прибутково, а розрекламувати не так просто, як, скажімо, електронні звукові й музичні іграшки. Проте завдяки Інтернету можна знайти як готові вироби, так і майстер-класи з виготовлення їх власноруч.

“Шукалки”. Чудово розвивають мотори­ку та короткочасну пам’ять фігурки з фетру або велюру, наповнені білим бісером, гранулятом чи пропареним рисом та кольоровими ґудзиками і намистинами. Ці фігурки мають віконечка з цупкої прозорої плівки. Дитина натискає на іграшку так, щоб у віконечку з’являвся певний названий дорослим предмет. До “

 нерідко додають “карту скарбів” — підказку, які саме фігурні ґудзики там можна знайти.

“Ненажерки”. Це об’ємні, порожні всере­дині ляльки у вигляді звірят. їх потрібно “годува­ти” намистинками, дрібними іграшковими фрук­тами або справжніми горішками (предмети потім виймаються через отвір ззаду або внизу іграш­ки). Така забавка поширена в Японії. Виготовити “ненажерку” можна навіть з картону та пластикового стаканчика. Більш довговічним буде тек­стильний або в’язаний варіант. Така іграшка і мо­торику розвиває, і вчить дбати про когось.

Сенсорні міні-килимки для рук. Стандартні масажні килимки призначені для ніг. Проте
виготовити подібні можна і для рук — нашити на основу з тканини різних фактур чи в’язаного полотна доріжки з ґудзиків та намистин і заохочувати малят проходитися по них пальчиками у різні способи: приставним кроком, повільно, швидко, великими і малими
кроками. Збільшити розвивальний потенціал таких іграшок можна, додавши килимкам сюжетності.

Звісно, це не всі можливі типи корисних іграшок для дітей раннього віку, проте творчим пе-
дагогам і батькам вони можуть дати ідеї для пошуку нових методичних матеріалів.