Корисні ігри для розвитку дітей 4-5 років

Категория: Консультації для батьків

У процесі дорослішання дитина розпочинає більше цікавитись тим, що її оточує: вона намагається вивчити цифри, букви, кольори, відчути на дотик різні тканини та смаки їжі. Тобто, дитина розвивається й вчиться. Як не втратити інтерес дитини до пізнання світу та навчання? За допомогою цікавих ігор можна розвивати у них пам'ять, увагу, креативність, логічне мислення, уяву.

Вправи для розвитку точності сприймання

Чарівний мішечок (розвиток тактильного сприйняття)

Візьміть непрозорий мішечок. Покладіть в нього 5-6 іграшок, виготовлених з різних матеріалів. Запропонуйте дитині опустити руку в мішечок, доторкнутися до предмета і назвати вголос ті властивості, які підказують тактильні відчуття. Мама відгадує. Після вірної відповіді поміняйтеся ролями. Можна опустити руку в мішечок, намацати предмет і спробувати відгадати що це, не підглядаючи.

 

Дивовижні звуки (слухове сприйняття)

Візьміть кілька предметів з різноманітного матеріалу (дерево, скло, метал і т.д.). Сховайте предмети за ширмою. Дорослий постукує паличкою з дерева по одному з предметів, а дитина вгадує – який матеріал видає цей дивовижний звук.

Ускладнюємо завдання – як тільки дитина визначив матеріал предмета, запропонуйте їй назвати ще предмети, виготовлені з такого ж матеріалу.

 

Смачна гра (сприйняття смаку)

Візьміть кілька фруктів і овочів. Наріжте їх невеликими шматочками і покладіть на тарілку. Запропонуйте дитині закрити очі. Покладіть один з шматків в рот дитині. Дитина повинна вгадати за смаком, що це таке. Ускладнивши завдання, запропонуйте дитині назвати не тільки цей продукт, але і спосіб його обробки – варений, солений, сирий, смажений.

Вправи для розвитку уваги

Читайте дітям вголос

Виберіть цікаву казку, розкажіть її дитині, а наприкінці попросіть переказати. Якщо з цим виникнуть проблеми, то допоможіть навідними питаннями. Наприклад: «Куди поїхав принц на своєму коні?» або «Де жила принцеса?»

Заборонений колір

Передпочатком гри встановіть правила:
- не можна називати заборонені кольори, наприклад, зелений і червоний;
- не можна один і той же колір називати двічі.

А тепер задавайте питання: «Якого кольору небо? Якого кольору трава? Якого кольору сонце? Якого кольору полуниця?» Можливі варіанти відповідей: «Блакитного; як газон; жовтого; як серце».

Знайди зайве

Прочитайте дитині вірш і попросіть плескати в долоні, якщо вона чує зайві слова.

Прилетіли птиці:
Голуби, синиці,
Бузьки, ворони,
Галки, макарони.

Прилетіли птиці:
Голуби, синиці,
Лебеді, куниці,
Галки і стрижі,
Чайки і моржі.

Допоможи Попелюшці

Для гри знадобляться жменьки трьох різних круп: квасолі, гороху, кукурудзи. Змішайте декілька горошин (7-10) кожної крупи в невеликій мисці і запропонуйте дитині розібрати суміш з круп. Дитині треба буде вибрати з мисочки кожну крупу в окремі тарілочки, або просто купки.

П’ятирічній дитині можна давати розбирати змішані рис, гречку, сочевицю.

У цю гру можна грати на кухні, поки мама (або хтось із дорослих) готує їжу.

 

Вправи на розвиток пам'яті

Запам’ятай слова за порядком

Називаємо кілька слів, які дитина повинна запам’ятати і повторити в тому ж порядку. Для початку можна використовувати в грі лише декілька слів – 3-5. Далі можна ускладнювати правила гри, збільшуючи кількість слів.

Наприклад: ліс, сонце, каша, лампочка, кіт.

Будиночок

Для цієї гри беремо кілька іграшок (підійдуть різні іграшки з кіндер-сюрпризів, маленькі машинки та ін.). Просимо дитину запам’ятати іграшки. Після того, як дитина повідомляє, що запам’ятала – ховаємо іграшки в «будиночок» (роль будиночка може зіграти звичайна коробка). Просимо дитину пригадати всі іграшки, які сховалися. Після того, як всі іграшки відгадано, можна помінятися ролями, і тепер мама вгадує, хто ж сховався в будиночку.

Магазин

Відправляємо дитину в «магазин» при цьому називаємо те, що потрібно купити (для початку не більше 4-5 найменувань). Наприклад: хліб, морозиво, молоко, сир, шоколад. Дитина біжить в іншу кімнату і перераховує татові - «продавцеві» все, що вона хоче у нього купити. З часом список покупок збільшуємо. У таку гру можна грати і в реальному магазині. Виходячи з будинку, повідомте дитині, що вам необхідно купити в магазині. Прийшовши в магазин, нехай дитина допомагає вибирати необхідні продукти.

 

Вправи на розвиток мислення

Маючи всього лише комплект фігур де є 6 типів фігур, які представлені 5-ма різними кольорами, можна грати в такі ігри:

Знайди фігуру

Завдання для тих, хто починає знайомитися з геометричними фігурами. Із запропонованих фігур знайти зазначену (для різного віку і рівня розвитку кількість фігур різна).

 

Знайди однакові фігури

Гра з парними геометричними фігурами. Спочатку це повинні бути по дві пари різних фігур однакового кольору. Після того, як дитина навчиться добре впізнавати фігури, гру можна ускладнити, запропонувавши знайти однакові фігури, але різного кольору.

Що змінилося?

Пропонується кілька фігур (в залежності від віку дитини), наприклад, коло і квадрат (для 2-2,5 років). Потім одну фігуру замінюємо, наприклад коло замінюємо квадратом і питаємо: “Що змінилося?”. Щоб ще полегшити завдання, можна взагалі прибрати одну фігуру. На першому етапі краще, якщо фігури будуть однакового кольору. У міру дорослішання дитини пропонуємо більшу кількість фігур, а також фігури різних кольорів. Наприклад: синє коло, жовтий квадрат – замінюємо синє коло на жовте коло або жовтий квадрат на трикутник.

Знайди предмет такої ж форми

Дорослий показує дитині одну з фігур, наприклад, коло. Дитина повинна назвати предмет такої ж форми.

 

Вправи на розвиток уяви

Неляльковий театр

Зберіть коробку різноманітних предметів домашнього вжитку – друшляк, коробку з-під взуття, паперові стаканчики, ліхтарик, усе, що завгодно, головне, щоб ці предмети не були гострими або крихкими, – і попросіть дитину розіграти лялькову виставу, використовуючи ці предмети як «ляльок-маріонеток». Ви здивуєтеся тому, яких істот і персонажів придумає ваша дитина.

Розповідь про природу

Візьміть пакет і рушайте з дитиною на прогулянку. Постарайтеся зібрати мінімум десять різних предметів (тільки один листок, один камінчик тощо). Коли ви повернетесь додому, попросіть дитину придумати про них розповідь. Для цього вона повинна опускати руку в пакет і в міру розвитку сюжету діставати з нього по одному зібраному предмету, кожний з яких буде надихати її на продовження історії.

Малювання без пензлика

Хто завгодно може малювати пензликом. А ось для цього заняття вам треба знайти в домі предмети, які можуть замінити дитині звичний пензлик для малювання. Для цього можуть підійти волосінь, шматок губки, поламані олівці, гумки, стрічки, яблука, розрізані навпіл, або навіть поламана фігурка солдатика чи лялька. Розстеліть газету на столі чи на підлозі, розмістіть на газеті фарби в невеликих чашах або блюдцях, дайте дитині великий аркуш паперу (мінімум формату А3) і стежте за польотом її фантазії.

Весело і корисно проводьте час із дітьми та будьте здорові!

Джерела

https://dytpsyholog.com/

https://childdevelop.com.ua/articles/develop/2493/

https://logiclike.com/uk/rozvytok-navchannya/uvaga

https://dityinfo.com/rozvitok-ditini/igri-dlya-rozvitku-uvagi-u-ditei.html